Songs of the Sabbath Sacrifice

The Songs of the Sabbath Sacrifice comprise a liturgical composition found in ten fragmentary copies among the Dead Sea Scrolls: eight from Qumran Cave 4, one from Cave 11, and one from Masada. Material reconstruction of the work concluded that it originally included 13 literary units, entitled “Song for the first/second/third… Sabbath Sacrifice,” and dated to one of the 13 consecutive Sabbaths of the year according to a 364-day calendar, which was preferred by some Jewish sectarian groups in the late Second Temple (Hellenistic-Roman) period.

In terms of its content, the work describes various aspects of the world of angels, who officiate at the celestial realm, elaborating on the liturgical rituals performed by the angelic priests at the heavenly temple, which takes the form of unceasing singing of God’s praise. It also offers  a form of a ‘virtual tour’ at the heavenly temple, progressing from the outer courts inwards. Readers are gradually led into the inner sanctum, which houses the divine chariot, or God’s throne. Along this tour, it turns out the architectural elements of the temple—the walls, corners, carved cherubs, chariot wheels etc.—are actually animate beings, which take part of the angelic singing of God’s praise.

Thus, the Songs of the Sabbath Sacrifice explores the divine and angelic realms, and some scholars view it as the earliest attested link in the chain of ancient western mysticism. Accordingly, the language and style of the work are highly enigmatic and elusive, posing numerous interpretive difficulties. The project aims at illuminating some of the many exegetical mysteries embedded in the Songs, and crystallize the innovative insights in the form of a new comprehensive commentary on the Songs, which will be published as part of a new series, the Oxford Commentaries on the Dead Sea Scrolls. The project has been supported by the Ephraim Urbach Grant of the Memorial Foundation of Jewish Culture and Grant No. 723/13 of the Israel Science Foundation.

 

English Publications

Noam Mizrahi, “The Songs of the Sabbath Sacrifice Compared with Biblical Priestly Literature: Linguistic and Stylistic Aspects,” Harvard Theological Review 104.1 (2011), 33–58. [Cambridge; JSTOR]

Noam Mizrahi, “Aspects of Poetic Stylization in Second Temple Hebrew: A Comparison of the Songs of the Sabbath Sacrifice with Ancient Piyyut,” in Hebrew in the Second Temple Period, ed. Moshe Bar-Asher, Steven E. Fassberg and Ruth A. Clements (STDJ 108; Leiden: Brill, 2013), 147–163. [Brill]

Noam Mizrahi, “The Cycle of Summons: A Hymn from the Seventh Song of the Sabbath Sacrifice (4Q403 1i 31-40),” Dead Sea Discoveries 22.1 (2015), 43–67. [Brill; JSTOR]

Noam Mizrahi, “Priests of Qoreb: Linguistic Enigma and Social Code in the Songs of the Sabbath Sacrifice,” in Hebrew of the Late Second Temple Period, ed. Eibert J.C. Tigchelaar and Pierre van Hecke (STDJ 114; Leiden: Brill, 2015), 37–64. [Brill]

Noam Mizrahi, “God, Gods and Godhead in the Songs of the Sabbath Sacrifice,” in The Religious Worldviews of the Dead Sea Scrolls, ed. Menahem Kister, Michael Segal and Ruth A. Clements (STDJ 127; Leiden: Brill, 2018), 161–192. [Brill]

Noam Mizrahi, “Earthly Liturgy and Celestial Music: The Poetics of the Cycle of Praises of the Sixth Sabbath Song,” in Gottesdienst und Engel im antiken Judentum und frühen Christentum, ed. Jörg Frey and Michael R. Jost (WUNT II.446; Tübingen: Mohr Siebeck, 2017), 119–139.

Noam Mizrahi, “The Poetics of Angelic Discourse: Revelation 2–3 and the Songs of the Sabbath Sacrifice,” Journal for the Study of the New Testament 41.1 (2018), 107–123. [Sage; Ebsco]

Noam Mizrahi, “Songs of the Sabbath Sacrifice,” in T&T Clark Encyclopedia of Second Temple Judaism, ed. Daniel M. Gurtner and Loren T. Stuckenbruck (London: T&T Clark, 2020), 1:503–506.

Sarit Anava, Moran Neuhof, Hila Gingold, Or Sagy, Arielle Munters, Emma M. Svensson, Ebrahim Afshinnekoo, David Danko, Jonathan Foox, Pnina Shor, Beatriz Riestra, Dorothée Huchon, Christopher E. Mason, Noam Mizrahi,* Mattias Jakobsson,* and Oded Rechavi*, “Illuminating Genetic Mysteries of the Dead Sea Scrolls,” Cell 181.1–14 (2020), 41 pp. (*corresponding authors). [Elsevier]

'שירי עולת השבת' הם חיבור ליטורגי שנמצא בעשרה עותקים מקוטעים מאוד בין מגילות מדבר יהודה – שמונה ממערה 4 ליד קומראן, אחת ממערה 11, ועוד אחת ממצדה. שחזור חומרי של החיבור העלה כי הוא כולל שלוש-עשרה יחידות ספרותיות, שכל אחת מהן מסומנת בכותרת בנוסח "שיר עולת השבת הראשונה/השנית/השלישית" וכו', ומתוארכת לאחת משלוש-עשרה השבתות העוקבות ברבעון הראשון של השנה לפי לוח שנה בן 364 יום שהיה מקובל על חוגים כיתתיים בארץ יהודה בשלהי ימי הבית השני (התקופה ההלניסטית-רומית).

MS 4Q403 of the Songs of the Sabbath Sacrifice (January 2014). Photographer: Shai Halevi. Courtesy of the Israel Antiquities Authority.
MS 4Q403 of the Songs of the Sabbath Sacrifice (January 2014). Photographer: Shai Halevi. Courtesy of the Israel Antiquities Authority.

 

מבחינת תוכנו, החיבור מתאר היבטים שונים בעולמם של מלאכים המשרתים בתפקידים שונים בעולם של מעלה, ובמיוחד הפולחן שמבצעים אלה המשמשים כוהנים במקדש השמיימי, שהוא בעיקרו פולחן ליטורגי, כלומר אמירה בלתי פוסקת של שירי שבח והלל לאל. החיבור גם מתאר מעין 'סיור וירטואלי' במקדש השמיימי, המתקדם מן החוץ פנימה ומוביל את הקוראים בהדרגה אל תוך קודש הקודשים, שבו ניצבת מרכבת האל שהיא כס מלכותו. במהלכו מתברר שהיסודות האדריכליים של המקדש – הקירות, הפינות, תגליפי הכרובים, אופני המרכבה ועוד – הם כולם ישויות בעלות רוח חיים המשתתפות באמירת שבחו של האל.

יוצא שהחיבור מוקדש בעיקרו להבנת העולם העליון על מרכיביו והיבטיו השונים, ויש חוקרים הרואים בו את החולייה המוקדמת ביותר בשרשרת התהוותה של תורת הסוד והמיסטיקה הקדומה. בהתאמה, לשון החיבור וסגנונו מצועפים וחידתיים, ומעמידים קשיים פרשניים רבים ומורכבים. מטרת הפרויקט היא להאיר את צפונות החיבור ולסכם את התובנות החדשניות בצורת פירוש מקיף על כל שרידי החיבור שיראה אור בסדרת פירושים חדשה למגילות מדבר יהודה בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד. הפרויקט נתמך במענק ע"ש פרופ' אפרים אלימלך אורבך ז"ל מטעם קרן הזיכרון לתרבות יהודית ובמענק מס' 723/13 מטעם הקרן הלאומית למדע.

 

פרסומים בעברית

נועם מזרחי, "שאלת הזיקה בין שירות עולת השבת לספרות ההיכלות: היבטי לשון וסגנון", מגילות ז (תשס"ט), עמ' 263–298. [JSTOR]

נועם מזרחי, "'מחזור התהילות' מתוך שיר עולת השבת השישית: נוסח, לשון וליטורגיה", מגילות יא–יב (תשע"ו), עמ' 65–95. [JSTOR]

נועם מזרחי, "שיר עולת השבת האחת-עשרה: צורה ספרותית ותוכן פרשני", תרביץ פז,א (תש"ף), עמ' 5–35. [JSTOR]

נועם מזרחי, "'ראשי לבושי פלא': לפירושו של שיר עולת השבת השלוש-עשרה", מגילות טו (תשפ"א), עמ' 173–201.